ŠMARNICE
Letos bomo prebirali zgodbe iz knjige Marija ima rada vse otroke, avtorice Špele Pahor. Nekaj misli iz uvodne besede, ki jih je zapisal misijonar Jože Andolšek SDB.
- Vsi ljudje, posebej pa vi otroci, nosimo v srcu hrepenenje po ljubezni. Želimo si ljubiti in biti ljubljeni. To hrepenenje nam je že ob začetku našega življenja v srce položil Bog sam. Avtorica letošnjih šmarnic se je srečevala s hrepenenji otrok doma in v misijonskih deželah, posebno v meni ljubi Etiopiji.
- V sinodalnem letu smo in ponosen sem, da poznam avtorico teh zgodb. Mnogo darov ima: za pisanje, prevajanje, pripovedovanje, likovno ustvarjanje. Predvsem pa čut za sočloveka.
- Ko boste poslušali zgodbe, se o njih pogovarjali in molili za revne otroke z vseh koncev sveta, boste prav gotovo razmišljali, kako bi jim še lahko pomagali. Na Misijonskem središču Slovenije vam bodo hvaležni za še tako majhen dar. Kar nisem mogel verjeti, ko mi je etiopski duhovnik salezijanec Estifanos povedal, da dnevni obrok stane le 18 centov.
- Darovi so zelo potrebni, še pomembnejše pa je, da se čutimo povezane. Tako naj pri pomoči ne gre le za trenutno reševanje različnih stisk, ampak za trajno notranjo držo povezanosti z revnimi. To nas bo spomnilo na Jezusa, ki nam je rekel: »Jaz sem prišel, da bi imeli življenje in ga imeli v obilju« (Jn 10,10).
- Dragi otroci, starši, kateheti, dragi šmarničarji, želim vam, da bi zgodbe iz te knjige sprejeli s srcem in da bi se pri Mariji počutili varne in domače.
BIRMA
Birma (od lat. firmatio = okrepitev, utrditev): spada s krstom in evharistijo med tri zakramente uvajanja. Kot se je na binkošti Sveti Duh spustil na zbrano skupnost učencev, tako pride Sveti Duh na vsakega krščenega, ki Cerkev prosi za dar Svetega Duha. Okrepi in utrdi ga za življenjsko pričevanje za Kristusa.
Krizma (od gr. chrisma = olje za maziljenje in christos = maziljenec): je olje iz mešanice olivnega olja in balzamove smole. Na veliki četrtek zjutraj jo škof posveti, da jo uporabljamo pri krstu, birmi, mašniškem in škofovskem posvečenju ter tudi pri posvetitvi oltarjev in zvonov. Olje je podoba veselja, moči in zdravja. S krizmo maziljeni ljudje naj bi razširjali »blag Kristusov vonj« (2Kor 2,15).
Že v Apostolskih delih, ki so nastala nekaj desetletij po Jezusovi smrti, vidimo Petra in Janeza na 'birmanskem potovanju'; oba polagata roke na nove kristjane, ki so bili prej le 'krščeni v ime Gospoda Jezusa', da se njihova srca napolnijo s Svetim Duhom.
Prejeti birmo pomeni skleniti z Bogom 'pogodbo'. Birmanec reče: »Da, verujem vate, moj Bog, daj mi tvojega Svetega Duha, da ti bom povsem pripadal, da se nikoli ne bom ločil od tebe in bom vse svoje življenje pričeval zate s telesom in dušo, v dejanjih in besedah, v dobrih in slabih dnevih.« In Bog reče: »Da, tudi jaz verujem vate, moj otrok – in podaril ti bom svojega Duha, celo samega sebe. Popolnoma ti bom pripadal. V tem življenju in v večnem življenju se ne bom nikoli ločil od tebe. V tvojem telesu in v tvoji duši, v tvojih dejanjih in besedah bom. Celo, če me pozabiš, bom vendar tu – tako v dobrih kot v slabih časih.«
Sv. Tomaž pravi: »Telesna starost ne pomeni ovire za dušo. Tako more človek celo v otroštvu prejeti popolnost duhovne starosti, o kateri govori Modrost: 'Starost je častitljiva, ne zato, ker dolgo traja, tudi se ne meri po številu let' (Mdr 4,8). Tako so se mnogi otroci, z močjo Svetega Duha, ki so jo prejeli, srčno do krvi borili za Kristusa«.
ZAKRAMENT EVHARISTIJE – OBHAJILO
Različna imena naznačujejo nedoumljivo skrivnost tega zakramenta.
Sveta daritev, sveta maša, mašna daritev: V evharističnem slavju je navzoča edinstvena Kristusova daritev, ki dopolnjuje in presega vse daritve. Cerkev in verniki s svojo predanostjo prinašajo sami sebe v Kristusovo daritev. Beseda maša prihaja od latinskih besed odslovitve »ite, missa est« - pojdite zdaj, poslani ste!
Gospodov obed: Vsako evharistično slavje je še vedno obed, ki ga je Kristus obhajal s svojimi učenci, in obenem anticipacija obeda, ki ga bo Gospod obhajal z odrešenimi ob koncu vseh dni. Bogoslužja ne delamo mi, ljudje – Gospod je tisti, ki kliče k bogoslužju in je v njem skrivnostno navzoč.
Lomljenje kruhaje bil star judovski običaj ob obedu, ki ga je Jezus uporabil pri zadnji večerji, da bi izrazil svojo predanost 'za nas' (Rim 8,32). Po 'lomljenju kruha' so ga po vstajenju učenci spet prepoznali. 'Lomljenje kruha' je praobčina imenovala svoja liturgična obedna (mašna) slavja.
Evharistični shod: Obhajanje Gospodovega obeda je tudi 'zahvalni' shod, v katerem se vidno izrazi Cerkev.
Spomin trpljenja, smrti in vstajenja: V evharističnem slavju občestvo ne slavi samega sebe, ampak odkriva in vedno znova slavi navzočnost odrešilnega Kristusovega prehoda skozi trpljenje in smrt v življenje.
Sveta in božja liturgija, svete skrivnosti: V evharističnem slavju se nebeška in zemeljska Cerkev združita k enemu samemu praznovanju. Ker so evharistični darovi, v katerih je navzoč Kristus, tako rekoč nekaj najsvetejšega na svetu, govorimo tudi o Najsvetejšem.
Sveto obhajilo: Ker se v sveti maši združimo s Kristusom in po njem med seboj, govorimo o svetem obhajilu (communio = občestvo).
Zato je izraz 'nedeljska dolžnost' za pravega kristjana prav tako neprimerna beseda kot 'dolžnost poljuba' za resnično zaljubljenega. Nihče ne more imeti živega odnosa s Kristusom, če ne gre tja, kjer nas on čaka. Zato je mašno slavje za kristjane od nekdaj 'srce nedelje' in najpomembnejši termin tedna.
Do pred nekaj leti je bilo v navadi, da pred evharističnim slavjem vsaj tri ure niso nič jedli; tako so se hoteli pripraviti na srečanje s Kristusom v obhajilu. Danes Cerkev zahteva, da smo tešči vsaj eno uro. Drugo znamenje spoštovanja je izbrana, lepa obleka – končno imamo zmenek z Gospodarjem sveta.
Kdor hoče prejeti Kristusa v evharističnem obhajilu, mora biti v stanju milosti. Če se zaveda, da je smrtno grešil, ne sme pristopiti k evharistiji, ne da bi prej prejel odvezo v zakramentu pokore.
Cerkev vernikom živo priporoča, da prejmejo sveto obhajilo vsakokrat, ko se udeležijo obhajanja evharistije; in obvezuje jih, da to store vsaj enkrat v letu.
(Besedilo o birmi in evharistiji je povzetek iz Katekizma katoliške Cerkve)
OBVESTILA – Ljubljana Moste
1. maj: Začetek šmarnic.
2. maj: Otroci nimajo verouka zaradi počitnic.
6. maj: Prvi petek v mesecu. Župnik bo obiskal bolnike po domovih.
9. maj: Birmanci imajo v času verouka vaje za birmo. Po maši bo srečanje Skupnosti sv. Jožefa.
10. maj: Po maši bo srečanje bralske skupine.
12. maj: Ob 18h bo v cerkvi srečanje birmancev z nadškofom Antonom Stresom, letošnjim birmovalcem. Na srečanje ste povabljeni tudi vsi družinski člani birmancev, župljani in botri, ki jim je to mogoče. Med in po srečanju bo tudi priložnost za spoved.
13. maj: Birmanci sodelujejo pri maši ob 18h. Po maši bo v cerkvi še vaja.
15. maj: Slovesnost svete birme bo ob 9:30. Kot vsako nedeljo bo tudi ta dan jutranja maša ob 8h.
17. maj: Po maši je srečanje svetopisemske skupine.
20. maj: Ob 20h je srečanje 2. zakonske skupine.
21. maj: Romanje v Vipavo in okolico.
22. maj: Pri mašah bo nabirka za socialno zavarovanje duhovnikov.
26. maj: Praznik Gospodovega vnebohoda. Maši bosta ob 8h in ob 18h.
30. maj: Prvoobhajanci imajo ob 17h verouk, potem pa sodelujejo še pri sv. maši ob 18h.
31. maj: Srečanje sedanjih in nekdanjih članov pevskega zbora. Sodelovali bodo pri sv. maši ob 18h. Po maši sledi še druženje. Zaključek šmarnic.
2. junij: Ob 17h imajo prvoobhajanci prvo sveto spoved, potem pa še vaje.
3. junij: Ob 17h imajo prvoobhajanci vaje, nato pa sodelujejo še pri molitvi in sv. maši. Prvi petek v mesecu. Župnik bo obiskal bolnike po domovih.
5. junij: Praznik Binkošti.Ob 9:30 bo slovesnost prvega svetega obhajila. Kot vsako nedeljo bo tudi ta dan jutranja maša ob 8h.
OBVESTILA – Ljubljana Fužine
1. maj: Začetek šmarnic.
5. maj: Po maši bo sestanek Karitas, v cerkvi pa bo izpostavljeno Najsvetejše do 22.00 ure.
6. maj: Prvi petek v mesecu. Župnik bo obiskal bolnike po domovih.
8. maj: Pri maši ob 8h bo po dolgem času spet srečanje starejših. K tej maši ste povabljeni tudi župljani, ki nosite breme težjih bolezni, ali se pripravljate na zahtevnejšo operacijo. Med mašo bo podelitev zakramenta bolniškega maziljenja. Po maši pa Karitas pripravlja tudi pogostitev za vas. Ob 16h bo maša tudi v DSO Fužine.
9. maj: V tem tednu bodo skavti zopet organizirali akcijo zbiranja starega papirja. Ob 20h je srečanje 2. zakonske skupine.
13. maj: Ob 20h je srečanje 4. zakonske skupine.
21. maj: Romanje v Vipavo in okolico.
22. maj: Pri mašah bo nabirka za socialno zavarovanje duhovnikov. Na dopoldanskih mašah bodo mladi iz skupine POTA predstavili letošnji načrt misijonskega dela in prosili za materialno podporo njihovih projektov.
23. maj: Prvoobhajanci sodelujejo pri maši ob 19h, potem imajo še vaje.
24. maj: Birmanci imajo ob 15h sveto spoved. Ob 17h imajo prvoobhajanci prvo sveto spoved.
25. maj: Birmanci sodelujejo pri sv. maši ob 19h, po njej pa imajo še vaje.
26. maj: Praznik Gospodovega vnebohoda. Maši bosta ob 8h in ob 19h. Ob 18h bo v cerkvi srečanje birmancev z nadškofom Antonom Stresom, letošnjim birmovalcem. Na srečanje ste povabljeni tudi vsi družinski člani birmancev, župljani in botri, ki jim je to mogoče. Med in po srečanju bo tudi priložnost za spoved.
27. maj: Birmanci sodelujejo pri sv. maši ob 19h, po njej pa imajo še vaje. Prvoobhajanci imajo najprej ob 18h vaje v cerkvi, potem pa še sodelujejo pri sv. maši. Skavti se začnejo pripravljati na obljube, ki bodo v nedeljo ob 14h.
28. maj: Ob 10h bo slovesnost svete birme.
29. maj: Ob 11h bo slovesnost prvega svetega obhajila.
31. maj: Zaključek šmarnic.
2. junij: Priložnost za molitev v cerkvi do 22h pred Najsvetejšim. Po maši je sestanek Karitas.
3. junij: Prvi petek v mesecu. Župnik bo obiskal bolnike po domovih.
5. junij: Praznik Binkošti. Ob 16h bo maša tudi v DSO Fužine.